Menu

Blog

Hoe je vandaag nog kunt verkopen op Instagram marktplaats

Heb je ooit overwogen om op Instagram te verkopen? Instagram, een van de Meta-platforms, is een van de meest gebruikte sociale mediaplatforms ter wereld met 1 miljard maandelijks actieve gebruikers. 90% van hen volgt minstens één bedrijf online. Bovendien is tweederde van de gebruikers van dit zeer visuele platform jonger dan 35 jaar. Dit type publiek maakt Instagram een zeer interessante plek voor marketeers en verkopers. De meeste Instagram-gebruikers bevinden zich in de VS en India met elk 140 miljoen gebruikers. Europese landen zoals Rusland, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland staan in de top 10 van landen met de hoogste kijkcijfers ter wereld.

Instagram is heel innovatief geworden. Het begon als een platform met alleen afbeeldingen, daarna kon je er video’s aan toevoegen. Uiteindelijk voegde het Instagram TV toe en bedacht het reels, een videoclipfunctie die is gekopieerd door andere platforms, voor mensen online die zich zijn gaan richten op video’s. Een platform als Instagram is erg nuttig en aantrekkelijk voor bedrijven, omdat het gemakkelijk is om een groot aantal mogelijke kopers te bereiken en effectieve berichten uit te zenden.

Wat zijn de voordelen van verkopen op Instagram?

Met andere woorden, waarom zou je verkopen op Instagram?

  • Instagram is erg visueel en de meeste informatie die we in ons leven hebben is visueel. Dit maakt het makkelijker voor onze hersenen om die informatie te verwerken en te onthouden. Een platform dat afbeeldingen en video’s gebruikt om reclameboodschappen uit te zenden is perfect.
  • Zoals gezegd is het publiek jong, dus je kunt je goederen laten zien aan veel mensen die online kopen.
  • Het algoritme van Instagram toont de producten aan mensen op basis van hun interesses.
Verkopen op Instagram
  • Het is een heel boeiend platform en het is heel gewoon voor mensen om commentaar te geven en informatie te delen op berichten of verhalen met tags en hashtags. Dit betekent dat je producten kunnen verschijnen op de feeds of verhaallijnen van een enorm aantal Instagram-gebruikers.
  • User Generated Content is erg waardevol op Instagram. Mensen die je producten hebben gekocht, kunnen je goederen gewoon posten omdat ze blij zijn met de aankoop.
  • Als je producten eenmaal op Instagram staan, is het heel gemakkelijk om een band te smeden met je publiek en ze te verleiden om je producten te kopen.
  • Merkbekendheid kan zonder grenzen zeer hoge volumepieken bereiken. Een Europese verkoper kan bijvoorbeeld klanten vinden in de VS, wat betekent dat je je verkoop exponentieel kunt stimuleren.

Dingen die je nodig hebt voordat je begint met het inschrijvingsproces:

  1. Bevindt jouw bedrijf zich in een markt waar Instagram werkt? Je account moet zich in een van de landen bevinden waar je met Instagram mag verkopen.
  2. Verkoop je fysieke goederen?
  3. Voldoet jouw bedrijf aan het handelsbeleid van Instagram?
  4. Heeft jouw Instagram een zakelijk profiel?
  5. Heb je je Instagram account gekoppeld aan een Facebook pagina?

Als je al deze vragen met “Ja” kunt beantwoorden, dan kun je verkopen op Instagram.

Dingen om rekening mee te houden als je verkoopt op Instagram:

Ten eerste moet je een Instagram bedrijfsaccount hebben met een korte bio over je winkel. Je moet de URL van je website, het e-mailadres en het contactnummer toevoegen. Misschien moet je ook een aantal hashtags gebruiken om mensen te helpen je account te vinden.

Nest moet je je Instagram account koppelen aan een Facebook catalogus die je zelf kunt maken of kunt koppelen aan een bestaande catalogus. Hierna kun je je aanmelden voor winkelen in je Instagram-instellingen.

Nadat de winkel is ingesteld kun je je berichten en verhalen voorzien van tags, hashtags en stickers om de verkoop te stimuleren. Je moet afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit uploaden om boeiende inhoud te hebben.

Met Instagram kun je tot vijf producten per afbeelding taggen, waardoor het gemakkelijk is om te cross-sellen.

Kijk eens naar je Shopping inzichten om te zien hoe je berichten en verhalen presteren. Dit helpt je te begrijpen waar je klanten de voorkeur aan geven, zodat je relevantere producten kunt voorstellen aan je publiek.

Wat kan ik verkopen op Instagram?

Zoals hierboven vermeld, kun je fysieke goederen verkopen, maar niet alles. Bepaalde verboden items lijken voor de hand te liggen, maar sommige zijn minder intuïtief. Je kunt bijvoorbeeld geen wapens, dieren of lichaamsdelen verkopen (dat is duidelijk). Het is belangrijk om de volledige lijst met verboden artikelen te lezen voordat je begint met verkopen op Instagram.

Advertenties op Instagram

Er zijn andere manieren om te verkopen op Instagram door gebruik te maken van de feeds en stories. Dit is erg handig als je je producten en winkel wilt promoten. De prijzen zijn heel betaalbaar, beter dan Google-advertenties, en je kunt mensen bereiken die je merk nog niet kennen.
Sterker nog, je kunt een verbazingwekkende ROI (return on investment) krijgen als je ze goed doet.
Je kunt advertenties weergeven bij foto’s, video’s, verhalen, carrousels, verkenningen en collecties.
Bovendien helpen ze je met merkbekendheid, zodat je organische posts een bredere betrokkenheid en voordelen hebben.

De kosten van advertenties op Instagram

De CPC, oftewel de kosten per klik, kunnen bijzonder laag zijn, zelfs minder dan $1,00. De kosten per mille, ook wel bekend als kosten per duizend en afgekort als CPM, kunnen zo laag zijn als $3,00, wat nog lager is dan Facebook.
Dit zijn extreem goede cijfers in reclame, maar ze kunnen worden beïnvloed door factoren die de uiteindelijke kosten kunnen beïnvloeden. Als je goede prestaties wilt bereiken, moet je je advertenties op een bepaalde manier maken.
Een merkbekendheidscampagne is meestal handiger dan een conversiecampagne. Dit komt omdat het doel van een conversiecampagne lager in de trechter ligt, wat moeilijker te bereiken is.

Een breder publiek kan meer geïnteresseerd raken om je merk beter te leren kennen dan een specifiek publiek waarvoor je moet betalen om het conversiedoel te bereiken.
Ongeacht het doel van de campagne geeft een breder publiek meestal minder uit dan een gericht publiek. Dit komt omdat je concurrentie op dezelfde manier strategisch te werk gaat.

Het budget is een andere factor om in gedachten te houden. Het duurt langer om de leerfase te verlaten en je campagne te optimaliseren als je een klein budget instelt.

De CTR, eigenlijk het percentage van het aantal keren dat mensen je advertentie zagen en erop klikten, is ook erg belangrijk. Als het ten minste meer dan 2% is, zullen de kosten laag zijn. Om dat resultaat te bereiken, moet je een advertentie opstellen die geschikt is voor je publiek om de kans op conversie te vergroten en een CTR van meer dan 2% te bereiken.

Hoe geld besparen op Instagram-advertenties

Gebruik campagnes voor websiteverkeer met brede doelgroepen, zodat de pixel kan leren welke mensen de voorkeur geven aan je producten.

Retarget het publiek dat niet converteerde, zodat je meer kans hebt op conversies.

Het algoritme van Instagram is erg intuïtief, dus automatische plaatsingen zijn een goede manier om het aantal conversies te verhogen. Instagram kiest de beste plaatsing om je advertentie uit te zenden tegen de laagst mogelijke kosten.

Andere nuttige informatie over Instagram

  • Het hebben van een shop op Instagram is gratis. Hoewel je misschien een kleine vergoeding betaalt voor je verkopen op Instagram, moet je geld uitgeven om geld te verdienen.
  • Je hebt geen volgers nodig om te verkopen op Instagram! Hoewel, als je er minstens 10.000 hebt, kun je je verhalen koppelen aan je winkel. Dit is een zeer krachtige Call To Action om verkoop te genereren omdat de gebruikers op Instagram dol zijn op deze functie.
  • Neem een Instagram bedrijfsaccount omdat je dan je bio kunt verrijken met nuttige informatie en Call to Action knoppen. Het geeft je ook toegang tot het gedeelte met strategische inzichten waar je impressies, bereik, websitekliks en volgersactiviteit kunt bekijken.
  • Vertel je klanten dat ze kunnen winkelen via je zakelijke account en vergeet niet om inhoud toe te voegen met meer getagde producten om de verschillende interesses van je publiek te vangen.
  • Je kunt je berichten inplannen. Er zijn uitstekende planningsapps die je daarbij kunnen helpen terwijl je op vakantie bent. Onthoud dat regelmatig posten helpt bij het succes van je winkel.
  • Organiseer weggeefacties en wedstrijden. Ze helpen bij merkbekendheid en conversies. Influencers kunnen je helpen om een weggeefactie heel succesvol te maken en, meer in het algemeen, een geweldige buzz over je merk en winkel te creëren.
  • Plan ook een aantal live sessies met je publiek. Ze zijn gratis en je kunt videovergaderingen houden met zelfs duizenden mensen. Ze zullen meer over jou, je merk en je producten te weten komen. Het is een fantastische manier om oprechte betrokkenheid te genereren en je klanten je genoeg te laten vertrouwen om een aankoop te doen. Je kunt een kijkje achter de schermen nemen bij je producten, zodat ze weten hoe ze worden gemaakt. Je kunt de kopers uitnodigen voor de live sessies zodat ze getuige kunnen zijn van de geweldige ervaringen met je merk.

Waarom is verkopen op Instagram met Koongo voordelig?

Koongo gebruikt een eenvoudige CSV productfeed om verbinding te maken met je Instagram shopping en het gemakkelijker te maken om je producten te verkopen.


Hierdoor kan Koongo de producten van je winkel uploaden naar je Instagram catalogus en de voorraadinformatie regelmatig bijwerken. Dit vermindert het risico dat je zonder voorraad komt te zitten enorm en nog beter, de informatie wordt altijd bijgewerkt met een ongeëvenaarde frequentie.

Zoals je misschien weet, biedt Koongo volledige ondersteuning voor meer dan 500 marktplaatsen en verkoopkanalen wereldwijd, waaronder Instagram. Je zult er geen spijt van krijgen dat je Koongo een kans hebt gegeven. Het ondersteunt elk bestaand platform, van Shopify, Magento, Prestashop en CCV Shop tot elk platform van derden. Je hoeft je alleen maar aan te melden om te zien dat Koongo in staat is om je verkoop te stimuleren. Er is geen risico aan verbonden, 30 dagen gratis proefperiode is beschikbaar.

Raadpleeg voor meer informatie de handleiding voor Instagram-integratie of neem contact met ons op via support@koongo.com. We helpen je graag met je Instagram-integratie.

Continue reading →

Begin vandaag nog met verkopen met Koongo

of contact met ons opnemen voor meer informatie