Menu

Blog

Hoe verkopen op Zalando Connected Retail

Zalando is een toonaangevende online modewinkel die in 2008 werd opgericht als online schoenenwinkel in Berlijn. In 2010 was het uitgegroeid tot marktleider in online schoenen en had het een breed scala aan modeartikelen aan zijn platform toegevoegd. Vandaag de dag is Zalando een topplatform voor mode en lifestyle dat levert aan klanten in 23 Europese landen. Hun modewinkel heeft een ruim assortiment van meer dan 5.800 merken. Zalando rapporteerde meer dan 7,4B bezoeken en meer dan 48 miljoen actieve klanten in 2022.

In dit artikel leggen we alles uit wat je moet weten voordat je begint met verkopen via Zalando Connected Retail.

Wat zijn jouw Zalando partnerschapsopties?

Zalando heeft drie programma’s die het aanbiedt:

  1. Zalando Connected Retail – Fysieke winkels zijn verbonden met het Zalando platform om mode direct aan consumenten te verkopen. Dit wordt alleen gebruikt voor verkoop in het land van herkomst van de winkel. Koongo ondersteunt deze optie.
  2. Zalando Partnerprogramma – Partners sluiten zich aan op het Zalando platform om direct aan consumenten te verkopen. Koongo ondersteunt ook het Zalando Partnerprogramma.
  3. Groothandel – Zalando koopt in bij leveranciers, slaat op in magazijnen en verkoopt aan klanten. Koongo ondersteunt deze optie niet.

Wat is connected retail?

Het verbinden van online en fysieke winkels is al heel lang belangrijk in de mode-industrie. Tijdens de pandemie van het coronavirus nam de vraag zelfs nog meer toe. Connected Retail is een programma waarmee fysieke winkels klanten kunnen bedienen op het Zalando-platform.

Connected Retail helpt Zalando partners hun modeverkopen te verhogen door bestellingen van klanten door te sturen naar hun winkels. Deelnemende winkels verzenden de artikelen die in de bestelling zijn gespecificeerd en boeken de bijbehorende omzet en winst.

Op dit moment is Connected Retail beschikbaar in 13 landen voor alle retailers en merken die een of meer fysieke winkels hebben.

  • Duitsland
  • Nederland
  • Polen
  • Zweden
  • Spanje
  • Finland
  • Noorwegen
  • Denemarken
  • Oostenrijk
  • Frankrijk
  • België
  • Zwitserland
  • Italië

Dit programma omvat bijna 7.000 actieve winkels die online verkopen aan miljoenen Zalando klanten.

Wat zijn de belangrijkste voordelen voor merken en retailers?

Volgens Zalando verhogen sommige van zijn best presterende winkels hun productiviteit met wel 60% per vierkante meter. Daarnaast blijft het aantal bestellingen voor deelnemende retailpartners aanzienlijk toenemen, gemiddeld meer dan 20 bestellingen per winkel per dag.

Het model is risicovrij voor deelnemende winkels, omdat alle kosten variabel zijn. Er wordt alleen een commissie betaald voor voltooide en niet-geretourneerde transacties. Winkels hebben te allen tijde volledige controle over artikelprijzen, capaciteit (d.w.z. het aantal bestellingen per dag) en de modeselectie die op Zalando wordt verkocht. Alles wat digitaal is, inclusief content, klantenservice, betalingsverkeer, platform en infrastructuur, wordt verzorgd door Zalando. Indien nodig kunnen partners ook extra marketing boeken via Zalando’s 360-graden marketingunit ZMS (Zalando Marketing Services).

Zalando doorbreekt de barrières tussen online en fysieke winkels omdat ze grote kansen zien voor winkels, consumenten en Zalando zelf.

De belangrijkste voordelen van Zalando voor winkeliers zijn:

  • Online aanwezigheid
  • Breder klantenbestand
  • Winstgevende groei
  • Snellere voorraadomzet
  • Verlaagd risico
  • Bedrijfscontinuïteit
  • Digitale evolutie

Vereisten om lid te worden van Connected Retail

Het aanmelden van winkelpartners bij het Zalando platform via Connected Retail is eenvoudig. Verkopers die de Zalando marktplaats willen gaan gebruiken moeten aan de volgende eisen voldoen:

  • Moet een online winkel hebben.
  • Hun bedrijf moet geregistreerd zijn.
  • Hun producten digitaal hebben onder ten minste een van de volgende categorieën (kleding, schoenen, sportkleding en uitrusting of accessoires).
  • Gratis bezorging en gratis retourneren met een retourbeleid van 100 dagen.

De verkoper moet ook regelmatig prijs- en voorraadupdates doorgeven – bijvoorbeeld via het CSV productbestand dat Zalando Rest API uploadt.

Koongo kan deze vereiste eenvoudig verwerken met een automatische Zalando Inventory feed. Raadpleeg voor meer informatie de Zalando integratiehandleiding.

Wat moet ik doen?

De rollen zijn duidelijk gedefinieerd in het Connected Retail programma.

Je zorgt voor het volgende:

  • Orders voor verpakking en verzending
  • Verzendkosten
  • Retourzendingen afhandelen
  • Commissie

De rol van Zalando is om voor het volgende te zorgen:

  • Marketing en verkeer
  • Klantenservice
  • Betaling
  • Fraudecontrole en risico
  • Systeem voor orderbeheer
  • Integratie en accountbeheer

Wat zijn de kosten voor verkoop via Connected Retail?

Alle kosten zijn variabel. De commissie wordt alleen betaald voor voltooide en niet-geretourneerde transacties. Winkels bepalen hun artikelprijzen. De commissieregeling van Zalando varieert meestal tussen 5% en 25%, afhankelijk van de productcategorie en het prijspunt.

Deelnemen aan Connected Retail

Om te beginnen doorlopen winkels een eenvoudig inwerkproces. Hiermee kan het Zalando platform winkelvoorraden zien. Eenmaal aangesloten kunnen winkelmedewerkers inloggen op de Connected Retail tool via een standaard webbrowser om bestellingen van Zalando klanten te bekijken. Het winkelpersoneel verzamelt en verpakt de bestelling en het systeem stelt automatisch de vervoerder op de hoogte en drukt leveringsdocumenten af. Vervolgens overhandigt het winkelpersoneel het gelabelde pakket gewoon aan de vervoerder, die het bij de klant aflevert. De klant kan zijn bestelling houden of terugsturen via de vervoerder.

Klanten kunnen het pakket ook in de winkel terugbrengen. Het verwerken van bestellingen is eenvoudig en vereist geen technische kennis. In de winkel worden transacties geboekt in het Point-of-Sale systeem, net als een gewone transactie in je winkel.

De automatische bestelsynchronisatie van Koongo maakt het gemakkelijk

Om het nog eenvoudiger te maken, heeft Koongo de Zalando bestelsynchronisatieverbinding geïmplementeerd. Hierdoor worden je Zalando bestellingen automatisch geïmporteerd in je winkel binnen enkele minuten nadat ze zijn aangemaakt. Je kunt dan Zalando bestellingen verwerken net als je gewone bestellingen. De bestellingen kunnen worden geïmporteerd in je informatiesysteem of worden verzonden naar je logistieke partners. Het automatische orderbeheer van Koongo vermindert je werkdruk en bespaart je tijd.

Kijk voor meer informatie in de Zalando bestelsynchronisatie handleiding.

Wil je meedoen?

Als je geïnteresseerd bent om je met je winkel(s) aan te sluiten bij het Zalando platform via Connected Retail, neem dan contact op met connected.retail@zalando.de.

Je kunt ook contact opnemen met de klantenservice van Koongo. We helpen je graag met de Zalando Retail integratie.

Continue reading →

Begin vandaag nog met verkopen met Koongo

of contact met ons opnemen voor meer informatie