Menu

Blog

Hoe verkopen op de marktplaats van Bol.com

Probeer je je verkoop te stimuleren? Heb je al gehoord van Bol.com? Bol.com is de toonaangevende webwinkel in Nederland voor boeken, speelgoed, elektronica en vele andere productcategorieën. Volgens onderzoek uit 2015 is het het sterkste retailmerk met de hoogste verwachte groei in Nederland.

Het begon in 1999 als een online boekwinkel en is momenteel de grootste marktplaats voor een breed scala aan producten in Nederland en België. Het is volledig geïntegreerd met Koongo en het is een uitstekend verkoopkanaal voor verkopers die zich op deze markten richten. We leggen uit hoe je kunt verkopen op Bol.com, zodat je alle relevante informatie krijgt om succesvol te gaan verkopen op de toonaangevende Nederlandse marktplaats online.

Wat is Bol.com? Waar is het voor? Het is de afgelopen 20 jaar geleidelijk gegroeid en is op dit moment de leidende en grootste online marktplaats in Nederland en België met meer verkopen dan Amazon in de Benelux. De enorme en eersteklas catalogus met +16 miljoen producten, de uitstekende klantenservice en interessante speciale voorwaarden zoals Gratis en Snelle levering (volgende dag) voor de meeste van hun producten (98% op tijd geleverd) hebben Bol.com tot de beste keuze gemaakt voor veel Nederlandse en Belgische klanten.

Voordelen van verkopen op Bol.com Marktplaats

De interface en het ontwerp van Bol.com zijn intuïtief en strak en bieden een enorme catalogus (+16m) die erg gewaardeerd wordt door de Bol.com klanten. Voor verkopers en handelaren biedt Bol interessante functies voor het lanceren van verschillende marketingcampagnes, het gebruik van de Bol.com repricing engine, het eenvoudig opzetten van dagelijkse deals of speciale kortingen. Het belangrijkste voordeel van verkopen op marktplaats Bol is echter een groot aantal betrouwbare klanten, ongeveer 15 miljoen per maand, die ze in al die jaren hebben weten te behouden in Nederland, België en Luxemburg. Het is belangrijk om op te merken dat:

  • Verkopers betalen naarmate ze verkopen zonder vaste kosten: Verkopers hebben gratis toegang tot de Bol marktplaats en haar bronnen. Verkopers krijgen alleen een commissie en een vast bedrag als een product wordt verkocht; het is eenvoudig, er hoeft niet te worden betaald als er geen verkoop binnenkomt.
  • Verkopers hebben toegang tot een groot aantal trouwe klanten die zich voornamelijk in Nederland en België bevinden en het is een fantastische manier om je e-commerce bedrijf uit te breiden, vooral op die markten.
  • Verkopers krijgen toegang tot de producttargeting, statistieken en klantinformatie van Bol om potentiëlen beter te identificeren, de productprijzen aan te passen om beter te kunnen concurreren of de verkoop te verhogen met behulp van marketingcampagnes, dagaanbiedingen of speciale kortingen.
  • Verkopers kunnen ook gebruik maken van het distributienetwerk van Bol.com in Nederland om te helpen met de fulfillment, opslag en verzendopties.

Dingen waar je rekening mee moet houden als je verkoopt op Bol.com

Als je wilt beginnen met verkopen op Bol.com, is het belangrijk om te kijken naar de beperkingen en vereisten waaraan je moet voldoen voordat je een bedrijfsaccount aanmaakt en producten kunt verkopen via Bol.com. De belangrijkste vereiste is dat je bedrijf is geregistreerd in Nederland of België en dat je een inschrijving hebt bij de Kamer van Koophandel. Duitse, Franse, Spaanse of Italiaanse bedrijven kunnen bijvoorbeeld geen producten verkopen via Bol.com, tenzij ze geregistreerd zijn in Nederland of België. Er zijn aanvullende kleine vereisten, zoals de verplichte geldige EAN-codes, beperkte productcategorieën en verzendopties, waaraan niet moeilijk moet kunnen worden voldaan.

Wat kan ik verkopen op Bol.com marktplaats?

Als je eindelijk je producten op Bol.com mag verkopen, zul je blij zijn om te weten dat Bol.com meer dan 15 miljoen actieve gebruikers heeft die op zoek zijn naar bijna alles op het gebied van elektronica, mobiele telefoons, tablets, laptops, luidsprekers, boeken, speelgoed, games, mode, sieraden, kleding, babyaccessoires, gezondheidsproducten, tassen, reisartikelen en een eindeloze lijst…; het heeft een groot potentieel om de omzet van je winkel te laten groeien met nauwelijks enig risico omdat Bol.com niet werkt met vaste tarieven voor verkopers, maar je alleen een commissie in rekening brengt op basis van je productcategorie (van 5% tot 17%) zodra het vermelde product is verkocht, samen met een klein vast bedrag (van 1€ tot 3€) voor het aantal verkochte eenheden/hoeveelheden.

Er zijn een aantal best practices om te verkopen op Bol.com die je verkoop zeker zullen verhogen en je impressiepercentages zullen verhogen:

  • Probeer betaalbare opties voor snelle en gratis verzending aan te bieden aan je klanten
  • Probeer de productprijzen zo laag mogelijk te zetten dankzij de prijsherzieningsmotor van Bol.com
  • Probeer uitgebreid te werken aan je promoties met kwaliteitsafbeeldingen, selectie van producten, trefwoorden, titels en nauwkeurige beschrijvingen.
  • Probeer een soepele en oplossingsgerichte houding aan te nemen ten opzichte van je klanten om zo snel mogelijk eenvoudige oplossingen te bieden voor mogelijke problemen.

Waarom is verkopen op Bol.com met Koongo voordelig?

Koongo is volledig geïntegreerd met de Bol.com marktplaats en heeft onlangs een API-oplossing geïmplementeerd om elk winkelplatform met Bol.com te integreren. Vanaf nu worden je productprijzen, voorraden en nieuwe producten in realtime gesynchroniseerd via API. Het is mogelijk om al je bestellingen binnen je winkel en Koongo automatisch te laten repliceren, Koongo biedt nu een Order Synchronisatie functie tussen Bol.com en Koongo voor Shopify, Magento en CCV Shop platforms. Je kunt alle bestellingen vanuit één beheerpunt afhandelen (verzending, tracering, retouren, facturen) zonder dat je Bol.com hoeft te openen om binnenkomende bestellingen af te handelen.

Koongo houdt je gegevens altijd up-to-date met een onverslaanbare updatefrequentie voor zowel producten als bestellingen, zodat elke wijziging die in je winkel wordt aangebracht automatisch wordt bijgewerkt. Je hebt de kans om je aanbiedingen, product- en verzendkosten eerder aan te passen dan andere verkopers om altijd de best mogelijke deal aan te bieden.

Daarnaast biedt verkopen op Bol.com met Koongo nog veel meer geavanceerde functies, zoals:

  • Geavanceerde filterfuncties: Je kunt bijna alles filteren om alleen te exporteren wat nodig is. Van productattributen tot specifieke trefwoorden. Met Koongo kun je al je attribuutgegevens gebruiken voor geavanceerde filterdoeleinden
  • Categorie mapping functies: Je kunt je bestaande categorieën koppelen aan de categorieën die door Bol.com marktplaats worden geleverd.
  • Transformatiefuncties: Je kunt al je catalogusattribuutgegevens en -gegevens bewerken en transformeren dankzij de ingebouwde transformatietools van Koongo; de valutaconversie en wisselkoerstool, de uitgebreide conditionele tools, de geavanceerde attribuuteditie en het gebruik van reguliere expressies om automatisch een productprijsverhoging of attribuuteditie uit te voeren, zullen de kwaliteit van je datafeed zeker verbeteren.
  • Met de API-verbinding kun je al je catalogusgegevens bijwerken, productprijzen aanpassen en bestellingen automatisch en moeiteloos beheren vanuit je Store- of Koongo-platforms.

Zoals je misschien weet, biedt Koongo volledige ondersteuning voor meer dan +500 marktplaatsen en verkoopkanalen wereldwijd, waaronder Bol.com. Je zult er geen spijt van krijgen dat je Koongo een kans hebt gegeven. Het ondersteunt elk bestaand platform, van Shopify, Magento, Prestashop, CCV Shop tot elk platform van derden. Je hoeft je alleen maar aan te melden om te zien hoe Koongo je verkoop kan stimuleren. Er is geen risico aan verbonden, 30 dagen gratis proefperiode is beschikbaar.

Voor meer informatie kun je de integratiehandleiding van Bol raadplegen of contact met ons opnemen via support@koongo.com. We helpen je graag met de Bol.com integratie.

Continue reading →

Begin vandaag nog met verkopen met Koongo

of contact met ons opnemen voor meer informatie