Menu

Blog

Hoe verkopen op Amazon: Word snel een verkoper op Amazon

Ben je geïnteresseerd in verkopen op Amazon, maar weet je niet zeker waar je moet beginnen? Bekijk onze gids “Hoe verkopen op Amazon”. En je kunt binnen een paar dagen je eerste verkoop op Amazon binnenhalen.

In deze richtlijnen Hoe verkopen op Amazon worden de belangrijkste dingen beschreven die je moet doen als je begint met het verkopen van je producten op de Amazon marktplaats.

Wat is de Amazon marktplaats?

Amazon begon zijn activiteiten in 1995 als online boekwinkel. En breidde zijn diensten een paar jaar later snel uit met meer dan alleen boeken. Biedt allerlei producten aan, waaronder cloudcomputingdiensten (AWS), muziek, video en nog veel meer.

Tegenwoordig is het moeilijk om een artikel te vinden dat daar niet verkrijgbaar is. Amazon marketplace is de grootste speler op het gebied van e-commerce, dat is makkelijk gezegd.

Hoe is de Amazon marktplaats gestructureerd?

De Amazon marktplaats is verdeeld in Zones:

  • Amerika
  • Europa
  • Azië-Stille Oceaan
  • Midden-Oosten

Binnen deze hoofdzones kun je je “nationale” Amazon-markt vinden, zoals Amazon.com (VS – Amerika), Amazon.co.uk (VK – Europa), Amazon.com.au (AU – Azië-Pacific) of Amazon.ae (AE – Midden-Oosten).

Laten we beginnen met een voorbeeld. Als een winkelier uit het Verenigd Koninkrijk besluit om op Amazon te gaan verkopen, moet hij eerst een winkeliersaccount registreren op de “nationale” Amazon markt van Amazon.co.uk. Zodra het account geregistreerd is in de bronmarkt, heeft ze de keuze om haar bedrijfsactiviteit uit te breiden naar andere “nationale” Amazon markten binnen haar actiegebied. In dat geval Europa en alle “nationale” markten binnen de Europese Amazonezone. Momenteel Amazon.de (Duitsland), Amazon.fr (Frankrijk), Amazon.nl (Nederland), Amazon.es (Spanje) en Amazon.it (Italië).

Zodra de winkelier haar catalogus heeft geïntegreerd in alle gewenste “nationale” Amazon markten kan ze gebruik maken van de “Amazon Global Selling” functie. En haar catalogus en aanbiedingen verbinden met extra Amazon Zones. Zoals het Midden-Oosten, Amerika of Azië-Pacific.

Welk Amazon verkopersplan heb ik nodig?

Je kunt kiezen uit twee verschillende verkopersaccounts, een account voor individuele verkopers of een account voor professionele verkopers. De individuele verkopersplannen hebben verschillende beperkingen. Zoals op het aantal actieve aanbiedingen en bronnen die beschikbaar zijn binnen Amazon. Het individuele plan is voor particulieren (geen bedrijven) die minder dan 40 artikelen per maand verkopen. Er zijn geen maandelijkse abonnementskosten aan verbonden. En ze gaan gewoon uit van een klein vast bedrag op elke ontvangen bestelling plus de doorverwijzingstoeslagen.

Het plan voor professionele verkopers omvat een maandelijkse abonnementsbijdrage, plus de doorverwijzingstoeslagen op elke ontvangen bestelling. Een doorverwijsvergoeding is gebaseerd op een productcategorie.

Met het professionele verkopersaccount heb je toegang tot alle Amazon-bronnen en kun je aanbiedingen in bulk uploaden. Je kunt gebruik maken van de Amazon API-verbindingen en aanvullende diensten zoals Amazon for Business of de functies “Amazon Global Selling”.

Hoe integreer ik mijn winkel met een Amazon-markt?

Je moet het Plan voor professionele verkopers gebruiken, omdat je met het Plan voor individuele verkopers alleen individuele items kunt maken. Met het plan voor professionele verkopers kun je je catalogus in bulk uploaden. En voeg meerdere items toe in elke verzendbatch.

Je moet je producten of aanbiedingen eerst uploaden naar je bronmarkt. Degene die wordt gebruikt voor de accountregistratie. Zodra de producten of aanbiedingen zijn geaccepteerd op de bronmarkt, kun je de functie “Amazon Global Selling” gebruiken. Daarna zal Amazon bevestigen welke artikelen in aanmerking komen in de verschillende Amazon Zones of “nationale markten”.

Je kunt verschillende verzendkosten, belastingen of prijsinstellingen toevoegen om je producten of aanbiedingen aan te passen aan de andere Amazon “nationale markten” of Zones. En om al je inventaris van je bronmarkt te verwerken. Amazon zorgt voor het bijwerken van alle andere producten, afhankelijk van de Amazon markten.

Wat zijn de verplichte vereisten voor de Amazon marktplaats?

Amazon beschouwt sommige attributen als verplicht. Dat betekent dat je producten of aanbiedingen niet worden geaccepteerd om op Amazon te verkopen, tenzij er waarden voor deze kenmerken worden opgegeven. We kunnen onderscheid maken tussen de algemene verplichte attributen. Deze worden gevraagd in alle soorten datafeeds (EAN/UPC-codes, productprijs, producttitels enz…). En specifieke verplichte kenmerken die afhankelijk zijn van de productcategorie. Die Specifieke verplichte attributen zullen niet identiek zijn. Je hebt bijvoorbeeld de “Metaalsoort” en “Samenstelling” nodig als je sieraden verkoopt. Of de kenmerken “Beeldscherm” of “Scherm” als je horloges verkoopt.

Het belangrijkste algemene verplichte kenmerk is de universele productidentificatie. De EAN- of UPC-codes die Amazon gebruikt om je producten of aanbiedingen te matchen met de Amazon ASIN’s. Deze worden gebruikt als interne referenties van Amazon. Amazon kan je aanbiedingen niet koppelen aan een ASI zonder universele productidentifier. En Amazon kan de artikelen zonder de universele productidentificatie weigeren.

Type integraties en datafeeds beschikbaar

Meestal uploaden verkopers producten die al bestaan in de Amazon database. Die producten worden aangeboden door andere verkopers of Amazon zelf. In dat geval kun je een eenvoudig Inventory Loader invoertype gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je productaanbiedingen gemakkelijk online komen zonder dat je verdere aanpassingen hoeft te doen. Je kunt dus zo snel mogelijk beginnen met verkopen.

Maar als je nieuwe producten probeert te uploaden die niet bestaan in de Amazon database, dan moet je de juiste Product feed gebruiken. Een Productfeed is complexer. Je gebruikt de productfeed om producten aan te maken in de Amazon database die daar niet zijn gedefinieerd. Er zijn verschillende Product feeds voor verschillende Amazon productcategorieën.

Koongo Amazon marktplaats integratie

Koongo biedt 20+ voorgedefinieerde Amazon exportprofielen voor verschillende Amazon locaties. Alle Koongo datafeeds zijn vooraf gedefinieerd. Maar je zou wel wat aanpassingen kunnen doen. Je moet bijvoorbeeld je winkelcategorieën koppelen aan Amazon-categorieën. Je moet ook je verzendinstellingen, productprijzen en andere verplichte attributen definiëren.

Meestal moet je informatie geven over de grootte van het product, de kleur, het materiaal, het geslacht, de weergave, de samenstelling en vele andere specifieke kenmerken. Deze verplichte attributen variëren in de verschillende typen Productfeed die beschikbaar zijn met een specifieke structuur, afhankelijk van de productcategorie die moet worden aangemaakt.

Amazon bestelsynchronisatie

Koongo biedt de bestelsynchronisatieservice voor Amazon-gebruikers. Daarmee kun je alle bestelgegevens zoals de bevestiging, verzending, tracking en annulering rechtstreeks in je e-commerce platform beheren.

Met andere woorden, Koongo importeert je Amazon marktplaats bestellingen automatisch in je winkel. En synchroniseert je inventaris. Je kunt Amazon bestellingen verwerken net als je gewone bestellingen.

Je kunt je marktplaatsbestellingen in je informatiesysteem importeren of naar je logistieke partners sturen. Automatisch orderbeheer vermindert je werkdruk en bespaart je tijd.

Automatische bestelsynchronisatie is beschikbaar voor een aantal van de e-commerce platforms die Koongo ondersteunt, zoals bijvoorbeeld CCV Shop, BigCommerce, Lightspeed, Magento, Magento 2, Shopify, PrestaShop of WooCommerce.

Extra koongo diensten als je op Amazon verkoopt

Als je op Amazon verkoopt met Koongo kun je bovendien andere voordelen krijgen, zoals:

  • Geavanceerde filterfuncties: Je kunt bijna alles filteren om alleen te exporteren wat je nodig hebt. Van productattributen tot specifieke trefwoorden. Met Koongo kun je al je attribuutgegevens gebruiken voor geavanceerde filterdoeleinden
  • Functies voor het in kaart brengen van categorieën: Je kunt je bestaande categorieën met een paar klikken in kaart brengen met de categorieën die door Amazon marketplace worden geleverd.
  • Transformatiefuncties: Je zult in staat zijn om al je catalogus attribuut informatie en gegevens te bewerken en te transformeren dankzij Koongo’s ingebouwde transformatie tool; de valuta conversie en wisselkoers, voorwaardelijke regels, geavanceerde attribuut combinatie en editie of het gebruik van reguliere en wiskundige expressies zullen zeker de kwaliteit van je data feed verbeteren zonder dat je je winkelinstellingen hoeft aan te passen.
  • Directe update van productgegevens: De API-verbinding zorgt ervoor dat al je catalogusgegevens moeiteloos worden bijgewerkt.

Zoals je misschien weet, biedt Koongo wereldwijd meer dan +500 online marktplaatsen en verkoopkanalen, waaronder Amazon. Je zult er geen spijt van krijgen dat je Koongo een kans hebt gegeven. Het ondersteunt elk bestaand platform, van Shopify, Magento, Prestashop, CCV Shop, Lightspeed, WooCommerce tot elk platform op maat. Meld je gewoon aan voor de proefversie om te zien hoe Koongo je verkoop kan stimuleren. Er is geen risico aan verbonden, je krijgt 30 dagen gratis proefperiode.

Voor meer informatie kun je de Amazon integratiehandleiding raadplegen of contact met ons opnemen via support@koongo.com. We helpen je graag met je integratie.

Continue reading →

Begin vandaag nog met verkopen met Koongo

of contact met ons opnemen voor meer informatie